Til Menu  

HF-lærere har skrevet årets bedste undervisningsbog

Dato: 11-10-2018

To undervisere fra Randers HF & VUC har vundet en stor europæisk pris for deres undervisningsbog, der er kåret til årets bedste undervisningsmateriale.

Onsdag aften fik vores to lærere Maibrit Schmitt og Soffy Løvschall overrakt guldprisen ved BELMA-prisoverrækkelsen i Frankfurt. BELMA-prisen er en pris, der gives til Europas bedste undervisningsbøger og undervisningsmaterialer. 

De to lærere har fået prisen for deres digitale undervisningsbog ’Kreative produktioner i dansk – en øvebog’, der udkom på forlaget Systime tidligere i år.  Bogen indeholder 32 kreative øvelser til undervisning i dansk, hvor der er fokus på skriveglæde og samarbejde mellem eleverne og er altså nu kåret som årets bedste europæiske undervisningsmateriale for gymnasieelever.

Norsk digt startede bogen
Bogens øvelser lægger op til at eleverne i samarbejde laver forskellige produktioner, som eksempelvis at omskrive en novelle, lave en billedcollage eller skrive en sang. På den måde bliver elever i bedre stand til at forstå de tekster, de læser i undervisningen, når de selv prøver kræfter med genrerne og aktivt deler deres mening med hinanden.  

- Vi er inspireret af et norsk digt, der går på, at vi alle er ensomme øer i et hav. Ord og sprog kan skabe forbindelser mellem disse øer og skabe fælles perspektiver. Det vi vil have frem gennem undervisningen. Alle øvelser i bogen bygger på samarbejde og er lavet sådan, at eleverne skal give noget af sig selv og dermed får de noget igen af deres klassekammerater, fortæller Soffy Løvschall.

Hjemme på Randers HF & VUC har hun i øjeblikket gang i et forløb med 1.p i dansk og musik, hvor de skal skrive en protestsang, som de skal fremføre til Spil Dansk-dagen sidst på måneden. Hele forløbet startede med en fælles brainstorm, hvor eleverne i grupper skulle finde frem til protestemner. En af øvelserne gik ud på at dele ideer på et såkaldt roterende mindmap, hvor eleverne bygger videre på hinandens ideer.

Eleverne kommer på banen
- Når de deler et mindmap, så ser de andre forholde sig til fred eller ulighed, og de muligheder for at dele holdninger er ikke lige så nemme at skabe i almindelig undervisning. Her bygger de bro om en protest, så de ikke står alene med den, forklarer Soffy Løvschall.   

Næste skridt var at skrive selve protestsangen og derefter lave en lydcollage, der passer til. Og Maibrit Schmitt og Soffy Løvschall er ikke tvivl om at den kreative dimension er med til øge eleverne motivation.

- Vi oplever at eleverne synes det er sjovt, fordi det bliver vedkommende for dem, når de selv får lov at producere. Eleverne kommer mere på banen. Danskfaget har en tendens til at tage udgangspunkt i teksten, men her kan vi tage udgangspunkt i eleven, siger Maibrit Schmitt.

Nyt land for gymnasielærere
De to forfattere forklarer selv denne undervisningsform som lidt af et brud med, hvordan man normalt underviser i gymnasiet. Den kreative øvelsesform er en ny verden for mange gymnasielærere, og derfor indeholder bogen også meget udførlige instruktioner til lærerne.

- Bekymringen hos nogle er, at man ikke har tid til det, og at eleverne skal ikke til eksamen i eksempelvis at skrive noveller, men vi mener, at eleverne bliver langt bedre tekstanalytikere, da den produktive produktion hænger sammen med deres evne til at analysere, fortæller Maibrit Schmitt.