Randers HF & VUC tilbyder undervisning inden for en række uddannelsesområder:

• Toårigt HF (højere forberedelseseksamen)
  • HF-enkeltfag
  • Almen voksenuddannelse (AVU)
  • Fjernundervisning på HF-enkeltfag og AVU
  • Forberedende voksenundervisning (FVU)
  • Ordblindeundervisning (OBU)
  • Realkompetencevurdering (RKV)
  • Undervisning for virksomheder og ledige (VEU)

Skolen har ca. 700 kursister og 75 medarbejdere.

Randers HF & VUC har til huse på Nålemagervej i nordbyen, hvor bygningerne blev indviet d. 29. august 1969. Arkitekterne Buhl & Klithøj, der netop havde færdiggjort Vestervangsskolen, prioriterede en symmetrisk skole opbygget omkring atriumgården. Man sikrede samtidig et stort lysindfald med store vinduer.

På pladsen foran sidder G. Eickhoffs skulptur ’Siddende kvinde, der ordner sit hår’.

Kom med på en rundtur på skolen i denne video >>>

Skolens historie

Randers HF & VUC er en skole i konstant udvikling.

Skolen har skiftet navn og adresse gennem årene, men har hele tiden stået fast på sin vigtige uddannelsesopgave.

Vigtige begivenheder i skolens historie:

• 1963: Randers Kommunale Gymnasium åbnes med Per Mønsted som rektor og én fastansat lærer. De første klasser blev undervist på Vestervangsskolen.
  • 1966: De første to klasser - én sproglig og én matematisk - springer ud som studenter.
  • 1969 Skolen på Nålemagervej står færdig og kan indvies.
  • 1973: Skolen skifter navn til Randers Amtsgymnasium.
  • 1974-1982: Randers Enkeltfagskursus har til huse i Nørrestræde. I 1982 flytter Randers Enkeltfagskursus ind i en tidligere klædefabrik på Helenestræde ved Østervold.
  • 1978: Skolen har udbudt HF siden uddannelsen blev opfundet i 1967, men må i 1978 opgive udbuddet pga. for få ansøgere.
  • 1987: Randers Enkeltfagskursus skifter navn til VUC Randers.
  • 1990: Randers Amtsgymnasium begynder udfasningen af STX-klasser, da HF genindføres på Nålemagervej. Da de sidste STX-studenter forlader skolen i 1992 skifter den navn til Randers HF.
  • 1992: VUC Randers flytter ind på Nålemagervej. Fællesnavnet Uddannelsescentret opfindes.
  • 1995: VUC Randers og Randers HF fusionerer og bliver til Randers HF & VUC.
  • 2007: Amterne nedlægges, og Randers HF & VUC går fra at høre under Aarhus Amt til at være en selvejende institution under staten.
  • 2010: Randers HF & VUC køber de nuværende bygninger på Nålemagervej af staten.
  • 2016: 50 års jubilæum for de første studenter fra Nålemagervej.

Resultater og nøgletal

> Se en række nøgletal for Randers HF & VUC

Linket er til uddannelsesstatistik.dk, hvor du blandt andet kan se vores studenters karaktergennemsnit og overgang til videregående uddannelser.

Strategi og udvikling

Vi arbejder hele tiden på at sikre de bedste rammer for læring for skolens forskellige målgrupper, og i disse år har vi et særligt strategisk fokus på:

• Udsyn
  • Forpligtende fællesskaber
  • Digital skole

> Se skolens samlede strategi for 2019-24 (pdf)

Se mere om vores aktuelle projekt Video Pals Across Continents her.

Organisation

Her kan du se, hvordan skolen er organiseret med bestyrelse, ledelse og medarbejdere.

> Se også en oversigt over alle medarbejdere