Det føles mindre sårbart at tale med nogen, jeg ikke kendte.

Næste år er det ti år siden, at engelsk blev obligatorisk allerede i 1. klasse. Det engelske sprog er udgangspunktet for vores færden i en global verden. For mange unge er det fortsat en udfordring at tale engelsk i undervisningen. Et stort digitalt projekt – der er støttet af Region Midt – skal udvikle nye undervisningsmetoder.

Kathrine Kofoed, kommunikationsmedarbejder og lektor på Randers HF & VUC

-Den indsigt, vores elever har i det amerikanske samfund, er oftest bundet til tv-serier og sociale medier, som gør forestillingerne stereotype. Det vigtigste udvekslingen kan give er derfor at øge nysgerrigheden og autenticitet, fortæller Lise-Lotte Laursen, som udover at være adjunkt i engelsk også tidligere har været bosat i Colorado.

Randers HF & VUC har indgået et formelt samarbejde med to amerikanske High Schools. Aftaler, der blev formaliseret i dette efterår, hvor en lærerdelegation rejste til Colorado for at øge det internationale samarbejde. Dette blev muliggjort, idet Region Midt sidste år valgte at støtte projektet med 150.000 kr.

I Region Midts tilsagn til projektet betoner de, at investeringen i at udvikle bedre og mere brug af teknologi og legende metoder i undervisningen forventes at øge motivationen og trivslen hos eleverne.

En video til en fremmed er nemmere end at stille sig op i klassen

- Den første gang havde jeg lavet et manuskript, som jeg trygt kunne læse op, men allerede anden gang talte jeg bare frit om emnet, fortæller Signe Zetterwall Holland Rasmussen om sin egen erfaring med projektet Video Pals.

Projektet skaber en læringsramme og en digital platform for, at elever i henholdsvis Colorado, USA og Randers udveksler viden om dem selv, deres hverdag og kultur via små videooptagelser. Igennem øvelserne træner eleverne både faglige og personlige kompetencer.

Signe Zetterwall Holland Rasmussen oplevede, at det var nemmere at lave en video end at fremlægge på klassen.

- Det føltes på sin vis ikke så sårbart, når det ikke skulle vises i klassen, men skulle afsted til nogle andre, jeg ikke direkte havde en relation til, reflekterer Signe Zetterwall Holland Rasmussen.

Meget engelskundervisning kommer til at handle om analyser og grammatik, men videoproduktionerne med selvvalgte temaer fra eget liv fik trænet den mundtlige dimension af faget mere afslappet og naturligt.

- Det er jo et ufarligt emne, fordi det er mit liv, og det er jeg selv ekspert i, griner Signe Zetterwall Holland Rasmussen.

Det pædagogiske håb bag projektet er netop, at det autentiske skal frigøre mod og give ejerskab blandt eleverne, sideløbende med at deres udsyn øges.

Artikel: Det føles mindre sårbart at tale med nogen, jeg ikke kendte