Kathrine Kofoed april 04, 2024 Del

Randers HF & VUC løfter eleverne

På Randers HF & VUC har markeret sig med en imponerende præstation i den seneste undersøgelse om undervisningseffekt. Ifølge resultaterne opnåede skolen en fornem 6. plads ud af landets 377 gymnasiale uddannelser.

”Vi er stolte af det flotte resultat som viser, at Randers HF og VUC leverer høj kvalitet i undervisningen og formår at løfte eleverne markant” fortæller rektor Lena S. Lindblad og uddyber ”Vi ved, at det bl.a. lykkedes godt i matematik, som for mange elever er en udfordring. Vi ved at vores praksisnære pædagogik virker og vi arbejder målrettet med HF didaktik for at rumme mangfoldigheden af vores HF´ere.”

Undersøgelsen, udført af den anerkendte tænketank Cepos under ledelse af forskningschef Karsten Bo Larsen, kastede lys over skolernes evne til at løfte elevernes faglige niveau. Udregningen tager afsæt i en sammenligning af elevernes socioøkonomiske position og deres forventede afgangskarakterer. Disse tal sammenholdes med de faktiske præstationer, hvilket undersøgelsen kalder undervisningseffekten. Udover Randers HF & VUC, der opnår en undervisningseffekt på 0,3, fik også Paderup Gymnasium en positiv måling på 0,1. Randers Statsskole og Tradium ligger på henholdsvis -0,2 og -0,1.

Socioøkonomiske faktorer, som inkluderer bl.a. forældrenes uddannelsesniveau og indkomst, blev taget i betragtning for at opnå et mere nuanceret billede af skolernes resultater.

HF & VUC- skolerne leverer store resultater

Det er ikke blot Randers HF & VUC, men generelt VUC-skolerne, der klarer sig godt i undersøgelsen fra Cepos. Således ligger undersøgelsen sig i forlængelse af en lignende undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, som blev præsenteret i sommers. Deres analyse viste, at især HF og HF-enkeltfag formår at løfte unge med risikofaktorer som diagnoser og lave grundskolekarakterer. Dette peger på uddannelsesformernes afgørende rolle som brobyggere for unge med udfordringer i et større samfundsperspektiv.

Randers HF's placering i toppen af denne undersøgelse vidner om skolens dedikation og evne til at støtte elevernes læring og udvikling. Det er en sejr for både skolen og de studerende, der har vist, at med hårdt arbejde og støtte kan man nå langt, uanset baggrund.